onsdag 10 juli 2019

Daisy Jones & the Six

Daisy Jones & the Six
av Taylor Jenkins Reid

Den här var plötsligt överallt på instagram, och den lät speciell. Det är historien om en (fiktiv) sångerska och ett (fiktivt) rockband, som i slutet av 70-talet gick ihop och bildade ett band, spelade in ett klassiskt album och åkte ut på en legendarisk turné, som avbröts i förtid och ledde till att bandet splittrades. Det hela berättas här i intervjuform, och det vet jag inte om jag har läst i någon roman tidigare. Möjligen något i förhörsform, men då brukar man inte växla mellan olika personer på det här sättet.

Man lärde sig snabbt skilja på de olika personerna, trots den speciella formen, och jag gillade att de så ofta har olika bilder av vad som hände. Det känns också som att författaren har lyckats fånga den här epoken, med reservation för att jag är för ung för att komma ihåg den. Det är glamour, droger och skapande i Los Angeles under 70-talet. En tid och plats jag inte är så värst intresserad av, men som det ändå vilar ett romantiskt/nostalgiskt skimmer över.

Jag hade kanske ändå hoppats på ännu mer. Av vad? Jag är inte säker. Något. Daisy Jones? Men jag tyckte att detta var en bra bok, och jag vill läsa mer av Taylor Jenkins Reid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar