tisdag 29 augusti 2017

Tegnehanne tenker koffert

Tegnehanne tenker koffert
av Hanne Sigbjørnsen

Tegnehanne är en norsk serietecknare som gör någon sorts blanding av kåseri och serie, texter med illustrerande serierutor. Jag tycker att hon är väldigt rolig. När jag var i Norge på semestern köpte jag det här seriealbumet, en samling av betraktelser om resor. T.ex. det här med att när man var tonåring så var man tvungen att vilja backpacka, även om man kanske egentligen inte ville. Och om all-inclusive, drickskulturen i USA och Norge, fördomar kring val av resväska och prestationsångesten man får på fina restauranger. Skoj!

Fun fact: Att "tenke koffert" betyder visserligen ordagrant att "tänka resväska", men det är egentligen en fras som betyder något i stil med att man har en tendens att hitta sexuella anspelningar i sånt som egentligen är oskyldigt menat. (D.v.s. när en jobbarkompis hade skrivit siffran 6 i stället för 5 på flera ställen i ett dokument och råkade uttrycka detta som "jag har haft en massa sex", och jag nästan tuggade av mig min hand i mina försök att inte fnissa.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar