söndag 9 mars 2014

En smakebit på søndag (vecka 10)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/03/den-vanskelege-andreboka-en-smakebit-pa.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Det var ett par veckor sedan jag var med på En smakebit på søndag sist. Jag har kommit fram till att de söndagarna när jag har en massa annat inbokat - kanske att jag ska någonstans, eller att jag får besök - så är det inte så stor idé att vara med för min del. Jag hinner liksom inte besöka alla de andra bloggarna och kommentarerna i min egen blogg blir obesvarade längre än vad jag vill. Men idag har jag inget särskilt att göra, så då passar det perfekt att vara med på Smakebiten. Det blir kul. :)

Jag har också tänkt börja på en ny bok idag, så smakbiten kommer precis från början på den. Den är en del i mitt projekt att läsa en bok från varje landskap i Sverige. Detta blir nummer 7 av 25 i det projektet. Landskapet är Bohuslän, och tiden (åtminstone i början av romanen) är tidigt 1900-tal.
Det skymmer över Morlandstegen, det är sommarens långsamma skymning och Emmalilla är bara ett barn. Ett barn som ingenting vet om världen. Hon är yngst och älskad och hon står i stalldörren och försvinner i doften av hästarnas värme. Där ute skymmer det och tornsvalorna tjuter fram över himlen, störtdyker över gårdsplanen och försvinner sedan högre och högre, längre och längre upp i himlen.
(Elin Boardy, "Allt som återstår", s. 9)

18 kommentarer:

  1. En nydelig liten smakebit. En bok jeg ikke kjenner til. Ha en fin søndag Marika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. :)

      Det visade sig vara en fin bok.

      Radera
  2. Gillar ditt projekt med en bok från varje landskap :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med lite tur kommer det också hjälpa mig få bättre koll på landskapen ... ;-)

      Radera
  3. Kul projekt att läsa en bok från varje landskap. Ha en fortsatt trevlig söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.

      Blir nog fler smakbitar från "landskapsböckerna" framöver. :)

      Radera
  4. Artig prosjekt du har på gang! Tusen takk for smakbiten :-)

    SvaraRadera
  5. Spennende prosjekt! takk for smakebit. Ha en fin søndag.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu mer spännande när jag börjar närma mig landskapen jag inte kan kanske. :)

      Radera
  6. Vilket intressant projekt du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska intressant att leta böcker till det. Vissa landskap var ju lättare än andra att hitta något om.

      Radera
  7. Takk for fin smakebit. Ser at boka (bøkene) til Boardy ikkje er omsett til norsk endå, men eg skal følgje med :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att de inte är översatta. Jag tycker ju att den här borde gå hem i Norge också. Och den utspelar sig på Orust, det är inte sååå långt från norska gränsen.

      Radera