lördag 22 mars 2014

Allt som återstår


Allt som återstår
av Elin Boardy

"Allt som återstår" ska tydligen vara baserad på författarens släktforskning. Det förklarar kanske varför gården som det hela utspelar sig på, Morlandstegen, finns med på t.ex. eniro.se. Jag visste inte att gården fanns i verkligheten när jag läste. Eftersom det är min landskapsbok för Bohuslän så ville jag bara se på kartan ungefär var på Orust platsen kunde tänkas ligga, baserat på andra ortnamn som nämns. Men det visade sig att alla platser finns i verkligheten.

Emma föds på Morlandstegen i slutet av 1800-talet och blir sina föräldrars sista barn. Hon har flera syskon och halvsyskon, och alla lämnar hemmet för den större världen. Men Emma blir gravid och tvingas gifta sig tidigt. Det var kanske inte riktigt så hon eller någon annan hade tänkt sig. Det blir Emma och hennes man som driver gården tillsammans med Emmas far. De är ju de enda som bor kvar. Det går ganska bra så länge Emmas far är i livet, men senare börjar problemen hopas.

Nu bad jag min syster, som också släktforskar, att kolla upp Emma Ulrika från Morlandstegen på Orust i sina databaser, och allting stämmer ju med boken. Men det är ju bara några namn, datum och anmärkningar. Fantastiskt att Elin Boardy har lyckats berätta om Emma så att det känns som om det verkligen var så hon tänkte och kände. Och det är ju inget särskilt spännande liv hon levde. Hon fick barn lite då och då, och så var det arbetet på gården och ibland något dödsfall. Kom det brev från ett syskon, kanske från ett syskon som hade emigrerat till Amerika, så var det en stor händelse. Men det hela är vackert beskrivet och jag tyckte att det var en riktigt bra bok.

Lästa landskap
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann
Bohuslän: "Allt som återstår" av Elin Boardy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar