fredag 29 september 2006

Biggles gör rent hus


Biggles gör rent hus
av W. E. Johns

Min första Bigglesbok! Jag fick den av Morina, som har läst böckerna sedan barnsben. Antar jag, jag kände ju henne faktiskt inte när hon var liten. Att det blev just denna hon gav till mig beror på titeln. Den är lite av ett internt skämt, kan man väl säga. (Kristin kommer också förstå. Och min syster. Och min bror om han läser här...)

Boken påminner lite om en av berättelserna i Fantomenpocketen jag just läste. Inte så mycket för att båda känns som typiska pojkboksäventyr (en genre som jag i och för sig inte är så väl bevandrad i), utan för att det handlar om att smuggla ut folk ur kommunistiska länder. Jag vet inte om det är tänkt som någon seriösare politisk kommentar. Det var kanske snarare så att det var en bra idé för en historia med en massa action och spioner och spektakulär flykt.

I "Biggles gör rent hus" får Biggles ett tips från en karaktär som uppenbarligen har dykt upp i tidigare böcker, men som förklaras tillräckligt väl för att man inte ska behöva ha läst dem. Det är så att han har observerat fyra skumma karaktärer som han känner igen som yrkesmördare. Skickliga sådana, och det är tydligt att de är i England för att utföra ett uppdrag. Någon är beredd att betala mycket för att få ett mord utfört. Det skulle kunna förhindras - om man bara visste vem som var det tilltänkta offret. Yrkesmördarnas utflykter till flygplatser och färjeterminaler tyder på att offret inte befinner sig i landet, men det hjälper ju inte så mycket...

Jodå, den var väl spännande, men det är inte en bok som stannar kvar i minnet. Men om man är yngre och framför allt mer intresserad av genren så gillar man den säkert. I vilket fall som helst kan man väl säga att det hör till allmänbildningen att ha läst åtminstone en av böckerna. :)

Bor alla Biggles kompisar hemma hos honom förresten, eller vad gör de där hela tiden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar