måndag 28 september 2009

De ovanligaste barnen i världen


De ovanligaste barnen i världen
av Inger Edelfeldt
Illustrerad av Emma Adbåge

Min kompis Marie var här i Göteborg hela förra veckan, med anledning av Bokmässan så klart, och ett besök på Stadsbiblioteket var ett av hennes önskemål. Hon är ju snart färdig bibliotekarie. Alltså var vi runt på avdelningar som jag annars inte brukar gå in på, den för bilderböcker till exempel. Där hittade jag ett par böcker att låna. Bl. a. "De ovanligaste barnen". Jag gillar ju Inger Edelfeldts böcker och Emma Adbåges bilder också, och det lät som en bra kombination. Och det var det. Det är en rolig bok. Jag vet inte hur barn uppfattar den, men vuxna kommer säkert känna igen någon i den.

Det handlar om en man och en kvinna som gillar saker som är ovanliga. Och när de får barn måste ju dessa vara så ovanliga, unika och speciella som det bara går. Men ingen bryr sig om vad barnen själva tycker. Faktum är att de hellre skulle vilja vara helt vanliga. Men de protesterar kanske inte direkt. Det blir ingen stor konfrontation, som ju annars är vanligt i böcker. I stället är det mer som i verkligheten, så småningom blir barnen så stora att de kan göra precis vad de vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar