torsdag 19 februari 2004

Ett öga rött


Ett öga rött
av Jonas Hassen Khemiri

Åh, den här tyckte jag om. :)

Halim är femton år och bor med sin pappa på Söder i Stockholm. Innan, när Halims mamma fortfarande levde, bodde de i någon mer invandrartät förort (Skärholmen? har ingen koll på Stockholmsförorter). Halim trivdes bättre där. Nu verkar det som om hans pappa har svikit "kampen" och bara tjatar om hur viktigt det är att kunna bra svenska och sånt. Samma sak i skolan, där man av ekonomiska skäl inte kan behålla Halims hemspråkslärare. Men Halim har genomskådat hela intergrationsplanen och han tänker inte ge sig. Han är stolt över att vara arab och tänker inte låta sig "svennefieras". Han är en revolutionsblatte och tankesultan, skriver han. Men det kan vara så att verkligheten inte riktigt är som Halim beskriver den.

I dagboken använder Halim ett ganska speciellt språk (Folk brukar säga att det är "tvättäkta rinkebysvenska", men jag har för mig att jag har läst eller möjligen sett på Röda rummet att det inte riktigt stämmer. Själv har jag verkligen ingen aning.) och jag var rädd att det skulle vara svårt att förstå. Men det funkade bra och jag gillade stilen.

Snygg utsida förresten. Guldglittrande snirklar (de ser svarta ut här, men det är guld).

...

Mullbert ska beställa från amazon! Jag måste passa på att köpa nåt! Måste bara bestämma vad. *fundera länge och väl*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar