tisdag 6 december 2005

Odjurets torn


Odjurets torn
av H. P. Lovecraft

Ambrose Dewart flyttar från London till ett gammalt släktgods i Massachusetts. Här bodde hans förfader Alijah Billington för ett hundratal år sedan och därefter har det stått tomt. Dewart har nu varsamt restaurerat huset och tänker slå sig ner där. Billington har lämnat en del underliga förhållningsorder om hur huset, och ett mystiskt torn på ägorna, ska skötas, och det verkar som om folk i trakten, ännu efter hundra år, har en del underliga föreställningar om familjen Billington. Dewart börjat gräva i familjen Billingtons förehavanden för länge sedan, vilket naturligtvis är väldigt dumt av honom. Det här är ju en skräckroman. Det visar sig att märkliga dödsfall har inträffat i trakten för både hundra och tvåhundra år sedan, och vid samma perioder har skrämmande ljud kunnat höras från Billingtons hus.

Får lite Blair Witch-känsla, speciellt av första delen av boken. Det är en liknande miljö och så är det det här med att någon forskar i mystiska dödsfall för länge sedan, som har kommit i flera omgångar, och så börjar det hända liknande saker igen. (Kanske att de som gjorde filmen har läst Lovecraft? Dessutom är det väl lite den stilen på många spökhistorier i den delen av USA. Tycker att jag har läst annat med liknande atmosfär.) Men sen kommer Lovecrafts egen mytologi in i bilden och där upphör likheterna. Så fick jag äntligen läst något om den här mytologin som jag har hört så mycket om. Nu är jag nöjd. :) (Läste en annan Lovecraftbok och blev besviken över Cthulhubristen.) Det är egentligen ganska fascinerande, men jag tror inte att jag kommer bli ett lika stort Lovecraftfan som många är. Jag klarar inte riktigt av att uppbåda det intresset för berättelserna. They should have got me while I was young, nu är det lite sent för det. :)

2 kommentarer:

  1. Problemet med den här boken är att den inte är skriven av Lovecraft -- den är skriven av August Derleth med utgångspunkt från två små textfragment som hittades bland Lovecrafts efterlämnade papper. Lovecrafts text utgör ungefär 2.4% av boken, så den som bara har läst den här boken kan inte sägas ha fått något som helst intryck av Lovecraft som författare.

    SvaraRadera
  2. Minsann. Tur att jag har läst en annan Lovecraftbok också då.

    SvaraRadera