tisdag 11 december 2007

Fruits Basket 13 & 14



Fruits Basket 13 & 14
av Natsuki Takaya

Min syster, ägaren av dessa böcker, klagar på att jag tar för lång tid på mig att läsa dem och framför allt med att lämna tillbaka dem. (Och det kan ju faktiskt ha varit en halvår sedan jag läste föregående del...) Nu har ännu en av hennes kompisar börjat läsa dem och hunnit ikapp mig. På ett par veckor, jag har väl hållit på i några år. Men jag läser faktiskt en massa annat emellan. Sådetså. (Men Malin, nu får du dem imorgon, så kan S få dem i skolan på torsdag.)

Omslagsbilderna har inget med handlingen att göra, utan visar bara en karaktär i taget. Just med det här två blev det lite dumt (författaren skriver i en kommentar att hon funderade på att byta ordning på dem), för i pocketen med Rin på utsidan är hon inte med, medan Kureno förekommer en del. Boken med Kureno på omslaget handlar däremot mycket om Rin. Rin är en av Sohmasläktens alla tragiska öden, och hon hatar förbannelsen. Precis som huvudpersonen Tohru Honda vill hon få ett slut på familjens förbannelse, men hon är inte intresserad av att samarbeta med Tohru. För vad kan en virrig tjej som inte ens tillhör familjen veta om förbannelsen?

Precis som Rin har Yuki haft en svår barndom. Det är så många i släkten Sohma som är lite skadade på grund av hur de behandlades som små, men de reagerar på olika sätt. Yuki är en av skolans populäraste killar, men han har problem med sin självbild och stöter bort andra innan de kommer för nära. Men nu får han faktiskt en ny vän, vars upplevelser han kan relatera till.

Mycket bra (och populär) manga. :)

Den har förresten börjat komma ut i dubbelt så tjocka böcker med hårda pärmar nu. En bok motsvarar alltså två pocketar. Men missar man inte varannan omslagsbild då?

Tidigare delar i serien:
- Fruits Basket 1 & 2
- Fruits Basket 3 & 4
- Fruits Basket 5 & 6
- Fruits Basket 7 & 8
- Fruits Basket 9-12

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar