söndag 16 december 2007

Den de glömde


Den de glömde
av Margit Sandemo

Det finns en bra bok i den här serien, eller åtminstone en med flera bra avsnitt i. Det är den fjärde delen, "Blind måne". Där finns en bra bergtagningshistoria samt ett spännande slut. Annars så är det här inte en bra serie. Jag rekommenderar som vanligt att man hellre läser Sagan om Isfolket (en ganska känd bokserie) eller nästan vilken som helst av författarens fristående böcker.

Den stora expeditionen till "typ Ryssland" (det är på 1400-talet så det var inte exakt samma gränser på den tiden, Samland heter det, närmsta stora stad är Königsberg, d.v.s. Kaliningrad) pågår fortfarande. Både för deltagarna och läsaren känns det som om den har hållit på i en evighet, men i själva verket är det väl bara de senaste tre böckerna (de är rätt snabblästa). Det är alldeles för mycket folk med på resan, det går knappt att hålla reda på alla och på vem som blir ihop med vem. En del karaktärer kunde nog slagits ihop så att de blivit färre. Målet är att besegra några av släktens fiender, men tror ni inte att det dyker upp en ny! Dessutom så är det nån de har glömt. Så de ska nog ha att göra i de två böcker som är kvar också. Inte för att jag direkt bryr mig.

Ändå, av någon anledning vill jag fortsätta läsa. Oklart varför. Det kan vara så att jag har tyckt om andra böcker av Margit Sandemo väldigt mycket (se ovanstående rekommendationer), och att Trollrunor-serien framkallar minnen av hur det vara att läsa dem.

Det stör mig förresten att jag nästan aldrig fattar vem det är på omslaget på varje bok. Alltså, på de två första är det väl Iliana och Ravn, och på den tredje bara Iliana. Den fjärde kan ju vara Ravn och Iliana det med, eller också inte. Det är väl samma personer både på del 5 och 6, men vilka? Ylva och nån? Tjejen på del 7, är det samma som på del 8? Yrsa? Jag trodde egentligen att det var Bianca Marina, men jag skulle kunna tänka mig att det är Bianca Marina och Mischka på omslaget till den här boken. Eller, borde inte Lill-Iliana vara på något omslag? Hon är ju ändå rätt viktig.

Trollrunor:
1. "Skogen bortom dagen"
2. "Sandhammaren"
3. "Där vinden får vila"
4. "Blind måne"
5. "Månhäxan"
6. "Svartalver"
7. "Den blå jorden"
8. "Stenvargen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar