tisdag 12 mars 2019

If Beale Street Could Talk

If Beale Street Could Talk
av James Baldwin

Tish är nitton år och gravid. Hennes pojkvän Fonny sitter häktad för ett brott han inte har begått, men ord står mot ord och han är bara en svart ung kille. "If Beale Street Could Talk" handlar mycket om rasism, men ännu mer om kärlek och familjeband. Jag gillade verkligen språket i den här boken. Och 60-70-talsatmosfären!

Jag hade aldrig hört talas om boken innan jag såg en filmaffisch när jag var i Stockholm i januari, och dagen efter en bok med samma omslag. (Jag antar att det är exakt detta man är ute efter när man sätter filmaffischen som omslag på en bok.) Och James Baldwin – jag kan ha sett namnet någonstans, men inte direkt lagt märke till det. Så det var ju tur att de gjorde en film då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar