lördag 24 februari 2018

Högt bland Saarijärvis moar

Högt bland Saarijärvis moar
av Väinö Linna

Nu läste jag "Högt bland Saarijärvis moar" på min läsecirkels initiativ, men det var en bok jag redan hade i min ägo eftersom jag hade hört bra saker om den. Det är första delen i en trilogi, och om jag har förstått saken rätt så hör de här böckerna även ihop med "Okänd soldat".

Vi får följa invånarna i en liten finsk by under sluten av 1800-talet och början av 1900-talet, framför allt torparen Jussi och hans familj. Han har själv röjt sitt torp och genom omänskligt slit har han fått det att blomstra. Men han äger det inte själv, utan är helt beroende av prästgården, som marken tillhör. Det finns kontrakt, men det är skrivet på ett sådant sätt att markägaren nästan alltid kan köra bort torparen om han vill. När gamle prästen dör är det t.ex. ett orosmoment, tänk om den nye inte kommer vara lika välvilligt inställd mot Jussi.

Vissa i byn börjar bli politiskt medvetna. Man vill kämpa för torparnas rättigheter. Även den nya prästfamiljen är politisk, men för dem handlar det om det finska och om Finlands självständighet från Ryssland. Man ska tala finska, vilket faktiskt inte är prästparets eller de andra godsägarnas modersmål.

Det var intressant att läsa om livet i byn vid den här tiden, och jag vill gärna fortsätta läsa serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar