söndag 25 december 2016

On the Move: A Life

On the Move: A Life
av Oliver Sacks

Man känner ju mest till Oliver Sacks som neurologen som skriver medryckande om sina patienter i t.ex. "Mannen som förväxlade sin hustru med en hatt" och en Robin Williams-film som jag inte har sett. Däremot har jag läst några av Sacks andra böcker också, en om syn och hallucinationer och så en självbiografisk bok om kemiintresset han hade som barn (och med utgångspunkt från detta även om hans släkt och hans uppväxt i 40-talets London). Och så dyker den här bilden som är på omslaget till "On the Move" upp på nätet med kommentarer som "kan ni fatta att detta är Oliver Sacks!". Tydligen hände det en massa saker som jag inte hade gissat på mellan de böckerna som jag har läst.

Det här är mer en traditionell självbiografi. I motsats till "Morbror Volfram" så finns det inte ett särskilt tema, så det blir ju spretigare. För att det är mycket spret under en livstid. Fast något som återkommer är det här med att gå helt upp i ett eller annat, och det kan vara allt från kroppsbyggande till blötdjur eller olika droger. Jag uppskattar den förmågan mycket, även om det uppenbarligen inte alltid är en så bra egenskap. Det är minst sagt ett händelserikt liv som återberättas här. Och långt ifrån allt har varit lätt.

Att redan ha läst "Morbror Volfram" är nog inte fel, eftersom man då redan vet mycket om släkthistorien och barndomen, som inte ägnas särskilt stort utrymme här.

(Kul detalj: I ett avsnitt befinner vi oss plötsligt i persongalleriet av "Love, Nina" av Nina Stibbe  – en bok som jag gillar. Det är inte samma tid, men flera av de där kulturpersonligheterna på den där gatan dyker upp här också.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar