onsdag 15 april 2009

Eira


Eira
av Camilla Gripe

Malin, om du undrar vart dina Eira- och Fridaböcker har tagit vägen, så kan det hända att de är hemma hos mig.

"Eira" är den första delen i en serie barnböcker som utspelar sig på 1600-talet. Eira är den enda dottern i en stor torparfamilj. Hon är lite egensinnig och hon är vän med mor Alma, byns kloka gumma. Därför är vissa i trakten misstänksamma mot henne.

Eiraböckerna är väl tänkta för barn på mellanstadiet ungefär. Vi pratade om barnböcker på senaste läsecirkelsmötet, att just barnböcker för ganska stora barn är besvärligast att läsa om man är vuxen. Både böcker för mindre barn (bilderböcker t.ex.) och ungdomsböcker kan ju funka väldigt bra för vuxna också, men just böckerna för den här åldern kan lätt bli mindre intressanta. Detta stämmer också in på "Eira". Det känns som om det saknas något, Eira blir inte riktigt levande för mig. Därmot tror jag att jag hade tyckt att den var väldigt bra om jag hade läst den när jag var ganska mycket yngre än vad jag är nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar