onsdag 31 januari 2007

Ich habe einfach Glück


Ich habe einfach Glück
av Alexa Hennig von Lange

Ja, jag har läst den tidigare, för två och ett halvt år sedan, och när det gäller handling, svensk titel m.m. kan man läsa här. Då lånade jag den på biblioteket, men när min bror och hans flickvän var i Berlin för ett tag sedan beställde jag både den här boken och uppföljaren "Erste Liebe" av dem. Jag utgick från att de inte hade nåt bättre för sig än att handla böcker till mig. ;-)

Det var bra att läsa om boken. Ett par saker som hade varit lite oklara förstod jag den här gången. Efter lite bläddrande i ordboken så verkar det faktiskt som om Lelles föräldrar faktiskt tror att grannpojken Arthur prostituerar sig. Jag fattade inte det förra gången, möjligen för att det låter helt bisarrt. Varför skulle de tro det?

I korthet handlar boken om Lelle, en femtonårig tjej som helst inte äter, och hennes familj. Storasystern Cotsch har en störd självbild (hon är övertygad både om att hon är bäst och att ingen tycker om henne), får raseriutbrott och går hos en psykolog som mest undrar om hennes pappa har gjort otillbörliga närmanden. Mamma oroar sig över allt och pappan blir bara så trött på familjen. När grannpojken Arthur, vars föräldrar har dött, råkar köra på Lelles mamma med sin moped så får Lelle upp ögonen för honom.

Jag kom att tänka på filmen The Squid and the Whale när jag läste boken. De påminner om varandra på det sättet att båda är familjeskildringar som inte alls saknar trovärdighet, men båda familjerna är ju helt sjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar