torsdag 25 januari 2007

Att ljuga om böcker

Hos Bokhora hittade jag en länk till den här artikeln. Där fanns också en lista över böcker som jag antar är såna som folk brukar ljuga om. Det är en hel del kommentarer om varför i hela världen man skulle säga att man har läst de inte fullt så klassiska titlarna på listan, men jag antar att detta är böcker som ofta diskuteras (just nu?) och då vill man ju gärna delta i samtalet. :-D

De som är skrivna med fet stil har jag läst. Helt sant! I kursiv stil mina ursäkter för att inte ha läst övriga böcker.

1. "Jack" av Ulf Lundell. - Nej, men jag har den och nån gång ska jag läsa den.
2. "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg.
3. "Hemsöborna" av August Strindberg. - Har läst utdrag och sett en filmatisering i skolan, men inte läst hela boken. Men jag ska läsa den också nån gång.
4. "Nässlorna blomma" av Harry Martinson. - Har ett par (ännu olästa) Harry Martinson i hyllan, dock inte denna.
5. "Röde Orm" av Frans G Bengtsson.
6. Arn-böckerna av Jan Guillou.
7. "Sagan om ringen"-trilogi av JRR Tolkien.
8. "Krig och fred" av Leo Tolstoj. - Nej, och när min bror skulle läsa den så visade den sig vara svår att få tag i på svenska. (Vet inte hur det är nu.) Och varför läsa en rysk roman på engelska? Äger dock "Anna Karenina" och har tänkt läsa den. Trots att den har nåt sorts spoiler-rekord. Alla verkar utgå från att man redan känner till handlingen och slutet. :-p
9. "Svindlande höjder" av Emily Brontë.
10. "Män är från mars, kvinnor från Venus" av John Gray. - Nej, och har inga planer på att läsa den heller.
11. "1984" av George Orwell.
12. "Lysande utsikter" av Charles Dickens. - Äger boken.
13. "Harry Potter och de vises sten" av J K Rowling.
14. "Jane Eyre" av Charlotte Brontë.
15. "Da Vinci koden" av Dan Brown.
16. "Anne Franks dagbok" av Anne Frank. - Fast den var nog den äldre versionen där vissa avsnitt var censurerade. Borde läsa den nya versionen. Min syster har den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar