måndag 24 februari 2020

A Poem for Every Day of the Year

A Poem for Every Day of the Year
Redaktör: Allie Esiri

En samling med 366 dikter, en för varje dag under ett år även om det råkar vara skottår. Detta var förstås den sista bok jag läste ut under 2019, och då hade jag läst en dikt i stort sett varje dag. En trevlig vana. Ibland fick jag läsa i kapp för några dagar eftersom jag inte tog med boken på resor. Den är ju ganska tjock. Däremot väger den förvånansvärt lite, den verkar vara tryckt på något lättviktspapper.

Urvalet är väldigt blandat. Dock finns det inte mycket översatt, utan i stort sett allt är engelskspråkigt från början. Det finns några raders presentation innan varje dikt. Det kan vara några ord om poeten, något om tekniker som använts i dikten eller hur den hänger ihop med dagens datum. Ibland blir det ett litet tema under några dagar, t.ex. kärleksdikter omkring Alla hjärtans dag, eller flera dikter av afroamerikanska poeter i början av Black History Month, för att ta två exempel som är aktuella den här månaden.

I år läser jag "A Poem for Every Night of the Year". Det ska också finnas en "Shakespeare for Every Day of the Year".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar