tisdag 14 juli 2020

Prövad oskuld (Huset på udden)

Prövad oskuld
av Agatha Christie

Det var inte så länge sedan jag såg den här som miniserie på TV, då med samma titel som den senaste utgåvan av boken: "Huset på udden". Den var rätt bra, men nu när jag läser boken inser jag att det var en hel del som var ändrat. Och nu kan jag inte riktigt komma ihåg vad som var bok och vad som var TV. Men jag gillade boken också.

En rik kvinna mördades för ett par år sedan, och ett av hennes fem vuxna adoptivbarn dömdes för mordet. Kort därefter dog han i fängelset. en dag kommer en man till familjens hus med nyheten att han kan ge sonen alibi. Han har vistats utomlands och kände inte till fallet förrän nu. Och även om han förstås önskar att han hade kommit tidigare så borde ju familjen vara glada över att sonen blir rentvådd. Men där misstar han sig. För om den som dömdes var oskyldig, vem är då mördaren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar