söndag 21 april 2019

Världarnas krig

Världarnas krig
av H. G. Wells

Lite komiskt att jag läste den här till läsecirkelns möte om ... "Tidsresenären". På nåt sätt hade jag fått för mig att det var "Världarnas krig" vi skulle läsa. Ja ja ... Det blev ju roligt för de andra i gruppen om inte annat.

En natt störtar ett märkligt föremål ned från himlen, och landar på en allmänning utanför en engelsk by. Folk från området blir naturligtvis nyfikna och flockas i närheten. Snart börjar den mystiska cylindern öppna sig och ut kommer några varelser som verkar föga anpassade för Jordens förutsättningar. Till en början anar ingen egentligen oråd, trots att en ny cylinder anländer varje dygn. Så småningom visar sig marsianerna – för man har räknar ut att det är från Mars de kommer – ha teknologi som gör att de kan röra sig obehindrat och döda alla i sin väg. Krig är kanske inte rätt ord ändå. Berättaren menar att det snarare är som när människan upptäcker en avlägsen ö och råkar utrota en djurart.

Det var faktiskt riktigt intressant att läsa om hur samhället och enskilda människor påverkas av marsianernas framfart, även om jag också tyckte att boken var lite seg. Jag tror ändå att de som hade läst "Tidsresenären" var mer nöjda med sin bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar