onsdag 17 januari 2018

A Short History of Nearly Everything

A Short History of Nearly Everything
av Bill Bryson

I den här relativt korta boken (över 600 sidor, men om man tänker på vad den handlar om) sammanfattar Bryson universums uppkomst, hur jorden skapades och hur den fungerar, atomernas beståndsdelar, livets uppkomst och hur djur och människor utvecklades. En del av de här sakerna hade jag inte ens tänkt på tidigare. Allt är ganska lättbegripligt förklarat. Det tog mig ändå lång tid att läsa boken, men det kanske hade med annat att göra. Det är mycket fakta på varenda sida, och ofta vill jag läsa nåt lite mer lättsmält.

Vi läste boken i min läsecirkel och en synpunkt som kom fram under diskussionen var att det ofta var mer fokus på de vetenskapsmän som har gjort olika upptäckter än själva företeelserna i sig. Gärna med anekdoter, om de var em aning (eller mycket) excentriska. Och så är det ju. Å andra sidan får man ju då en bild av hur den ena upptäckten ledde till den andra. Det kan också vara intressant.

Eftersom boken börjar få några år på nacken (ungefär femton) så är det säkert en del av de fakta som presenteras här som är passé vid det här laget. Fast man vet inte vad. (Okej, "man" kanske vet. Jag vet inte.) Jag får hoppas att den bild jag har skapat mig om allting inte är helt fel nu.

Och detta var den sista bok jag läste ut under 2017. Jag skyndade mig att läsa det sista på nyårsafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar