onsdag 25 november 2015

Vad det såg ut som

Vad det såg ut som
av Helena von Zweigbergk

Detta är faktiskt det enda jag har läst av Helena von Zweigbergk. Det har inte blivit av att läsa "Ur vulkanens mun", som hyllades i var och varannan blogg för ett par år sedan. Inte hennes deckarserie heller, trots att jag till och med har ett par av böckerna i hyllan. Jag har ju hört att hon ska vara så duktig på jobbiga känslor. "Ur vulkanens mun" handlar väl om ett äktenskap som håller på att gå under? "Vad det såg ut som" är kanske en smakbit på det här, skildringar av jobbiga känslor tänker jag. Huvudpersonen, hon är väl ungefär tolv år, är en sån som är idealistisk och fruktansvärt orolig över allt hemskt i världen. Jag tycker att jag känner igen känslan av att planera något som man plötsligt inser inte kommer funka, men då har man kommit lite för långt i planeringen för att kunna sluta. Det var mycket kortare väg från idé till (eventuellt) genomförande på den tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar