fredag 30 januari 2015

Eloise


Eloise
av Kay Thompson
Illustrerad av Hilary Knight

"Eloise" är väl en riktig barnboksklassiker. Jag vet att jag har läst den någon gång när jag var liten (kanske lånad på bokbussen?), men jag kommer bara ihåg att jag har läst den, inte vad den handlade om. För en femma kunde jag ju inte motstå att befria den från ett antikvariat. Billig på grund av en reva i ryggen, det var säkert ingen annan som ville ha den.

Eloise bor på Plaza Hotel i New York tillsammans med Dadda. Ibland skickar hennes mamma efter henne och Eloise får flyga till t.ex. Miami, men för det mesta är hon på Plaza. Det känns som att Eloise är lite ensam och övergiven, men jag tror nog inte att hon tycker det själv. I boken visar hon alla spännande platser och roliga saker man kan hitta på på Plaza om man är sex år och påhittig. Inte nödvändigtvis saker man får göra på Plaza. Eloise själv är övertygad om att alla som jobbar på hotellet gillar henne, och det kanske de gör, men det är nog många som tycker att hon är jobbig också. Men boken är charmig och rolig, och bilderna gör minst lika mycket för det intrycket som texten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar