söndag 19 oktober 2014

En smakebit på søndag (vecka 42)

http://www.astridterese.no/2014/10/19/smakebit-pa-sondag-19-oktober/
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Fast idag finns inte smakbitarna som vanligt hos Mari, utan Betraktninger (Astridterese) vikarierar. :-)

Den här helgen har jag skaffat mig en blogg till, en som handlar om film och TV. Jag ser ganska lite på film, så jag kommer väl inte direkt vara först med det senaste. Men jag tänkte att jag borde se fler filmer, eftersom det ju faktiskt finns filmer som jag skulle vilja se.

Kanske borde jag se filmen när jag har läst ut boken jag håller på med. Den går väl på bio nu? "Gone Girl". Jag läser säkert ut den under dagen, men min smakbit är från tidigare i boken. Man vill ju inte spoila nåt.

Amy Dunne försvinner spårlöst på sin och makens femåriga bröllopsdag. Statistiken säger väl att det i sådana här fall ofta är maken som ligger bakom. När vi kommer in i berättelsen har den allmänna opinionen inte riktigt bestämt sig än för vad man tycker om Nick Dunne.
The news reports would show Nick Dunne, husband of the missing woman, standing metallically next to his father-in-law, arms crossed, eyes glazed, looking almost bored as Amy's parents wept. And then worse. My longtime response, the need to remind people I wasn't a dick, I was a nice guy despite the affectless stare, the haughty, douchebag face.
So there it came, out of nowhere, as Rand begged for his daughter's return: a killer smile.
(Gillian Flynn, "Gone Girl", s. 71)

38 kommentarer:

  1. Denne likte jeg veldig godt. Så filmen i går, og den gjorde ikke skam på boken. Kos deg med den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra. Jag har planer på att se filmen snart. :)

      Radera
  2. Japp den går tydligen på bio nu och ska va ruskigt bra har jag hört. Jag gillade den här boken med. Tack för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu planerar jag att se filmen. Ska bli spännande att se hur den är.

      Radera
  3. Den här boken ska jag läsa, snart hoppas jag. Så jag kan se filmen sedan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu blev man ju tvungen att läsa boken snabbt, innan man får reda på nåt viktigt. :)

      Radera
  4. Ja och det är Ben Affleck som spelar huvudrollen så då får man lite ögongodis också. Men jag ska också först läsa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passar ju bra eftersom Nick i boken beskrivs som oförskämt snygg. :)

      Radera
  5. Har hört mycket om den och har faktiskt tänkt att läsa den, trots att jag blev besviken på Mörka platser. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst någon av hennes andra böcker än. Jag köpte Sharp Objects på rea härom året, så kommer nog att läsa den.

      Radera
  6. Svar
    1. Jag har planer att se den, kanske om 1,5 vecka, nu. Ska bli kul att se hur den blir som film. :)

      Radera
  7. Tyckte denna var ok men inte lysande när jag läste den. Har dock lovat en kompis att se den på bio och kan tänka mig att den kanske gör sig bättre där även om jag vet vad som händer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att den var smart uttänkt, men egentligen gillade jag bäst när mysteriet liksom byggdes upp.

      Radera
  8. Rekommenderar verkligen filmen. Tack för smakbiten och ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter lovande med tanke på att jag tänker se filmen. :)

      Radera
  9. Gone girl gleder jeg meg til. I helgen så jeg Divergent, det var en virkelig bra film. Og første sesong av Under the Dome. Jeg gleder meg til neste sesong :-) Lykke til med ny blogg og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett eller läst varken Divergent eller Under the Dome. Är nyfiken på hur Under the Dome är. :)

      Radera
  10. När jag läste den hade flera människor med bra smak sagt att det var världens bästa bok, vilket nog förstörde upplevelsen lite för mig för jag håller inte med om det, men jag gillade den. Inte ofta jag läser böcker där jag verkligen ogillar alla. Så läsupplevelsens var nog det jag gillade mest. Nyfiken hur filmen är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste ju ha varit i nyutläsningens hetta. Jag gillade den (boken, inte folk i boken), men den är inte världens bästa bok.

      Radera
  11. Noen ganger (ofte!) er jeg lei meg for at det ikke er kino i nærheten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går inte särskilt ofta på bio, men det är ju bra att det finns i närheten.

      Bor du ganska avlägset till?

      Radera
  12. Spännande med en ny blogg! Den här boken har jag läst och vill gärna se filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är man nyfiken på hur de har gjort för att filmen ska bli lika spännande?

      Radera
  13. Denna ska jag se på bio har jag bestämt mig för men är lite osäker på om jag kommer att läsa den. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. Jag kommer antagligen se den på bio snart. :)

      Radera
  14. Jag gillade boken, får se om jag ser filmen. Tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du läst de andra av hennes böcker? De låter också som om de kan vara bra.

      Radera
  15. Jag tillhör de där som kanske inte tyckte boken var helt magisk som vissa, men den var ändå okej. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan hålla med där. Den är bra, och smart uppbyggd, men det är inte världens bästa bok.

      Radera
  16. Vilken underbar smakbit! Får mig att vilja läsa boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut inte fel att läsa boken. :-D

      Radera
  17. Jeg har lest denne, synes den var sånn passe:) Tidvis litt spennende, men mest merkelig på et vis. Ser filmen når den kommer på dvd/blu-ray tenker jeg ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade att man nästan var tvungen att bläddra tillbaka för att se vad man hade missat för ledtrådar. :)

      Radera
  18. Jeg skal se filmen neste helg. Jeg har likt alle bøkene til Gillian Flynn.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är den första jag läser, men jag har Sharp Objects i hyllan. :)

      Radera
  19. Jeg hadde veldig høy forventning til denne. Hørte den på lydbok og ble litt skuffet, men en ok bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen känslan. Typiskt att det blir så när alla säger att nåt är helt fantastiskt.

      Radera