söndag 14 september 2014

En smakebit på søndag (vecka 37)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/09/en-smakebit-pa-sndag-en-fisk-til-luna.html

Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag håller fortfarande på med samma historiska faktabok som jag har givit smakbitar från de senaste två söndagarna. Men nu får det faktiskt räcka med smakbitar från den! Jag varvar med att läsa saker som inte är lika supersvårlästa, så dagens smakbit får komma från en seriepocket som jag tänker läsa så fort jag är klar med nästa kapitel i "The Sleepwalkers". Det blir nog idag, men först tänkte jag ägna en del av dagen åt att göra kryss på olika små papperslappar. Först ska jag gå och rösta och sedan ska jag gå poängpromenad med min brors familj.

Jag kanske åker till Ullared också. Om jag inte bestämmer mig för att hellre vara hemma och ta det lugnt. :)

Men här kommer smakbiten. Det är från en svensk manga som jag har läst tidigare. Detta är första delen av tre (jag har inte läst del tre än, måste läsa om de första först för att det var så länge sedan). Serien handlar om en tjej som går på en serietecknarutbildning.


(Åsa Ekström, "Sayonara September", s. 14)



24 kommentarer:

  1. Manga, vare sig japansk eller svensk, är inget som jag någonsin läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. Det finns säkert nån manga för alla smaker. ;-)

      Radera
  2. Ooh, svensk manga...men tror du den fins på norsk? Svensken min er litt rusten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet jag inte. Fast tyvärr skulle jag gissa på att den inte är översatt.

      Radera
  3. Det var en annorlunda smakebit. Min son tycker jag ska läsa serier och jag ska prova.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tänker testa. Det finns nog serier som passar nästan alla, det gäller bara att hitta dem. :)

      Radera
  4. Va roligt med en lite annorlunda smakbit! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Roligt med lite manga bland alla smakbitar :)

    SvaraRadera
  6. Har aldrig provat manga men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Intressant med svenska manga. Är inte speciellt bevandrad i den genren men skulle vilja bli. Jag har läst lite Kingdom Hearts och Sailor Moon. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sailor Moon har jag också läst, men inte Kingdom Hearts. Är den bra? :)

      Radera
  8. Svensk manga har jag inte hört talas om tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte den största genren, men det finns några olika serier. :)

      Radera
  9. Manga är något jag inte provat på. TAck för smakbiten.

    SvaraRadera
  10. Jag har inte läst någon manga ännu men det är väldigt poppis och omtyckt på bibblan. Tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig att det är. :)

      Radera
  11. Svensk manga... fantastisk! Håper den er bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra. :) Jag har läst den här delen tidigare, men inte den sista boken i serien, så jag vet inte hur det slutar.

      Radera
  12. Har inte läst någon manga än, men däremot provat på att rita, men tycker det är himla ovant att se att tjejen saknar näsa helt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter kul att rita. :)

      Hon saknar inte näsa egentligen, inte när hon har ett allvarligt, neutralt, tankfullt etc. ansiktsuttryck. Men när någon stark känsla ska illustreras så är det mycket ögon, ögonbryn och mun, och då kan näsan rationaliseras bort.

      Radera