söndag 31 augusti 2014

En smakebit på søndag (vecka 35)

http://www.astridterese.no/2014/08/31/smakebit-pa-sondag-31-august/

Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Aha, men idag är det inte som vanligt. Mari, som brukar hålla i smakbitarna har problem med sin uppkoppling, så idag finns smakbitarna hos Astridterese på bloggen Betraktninger i stället. Här är inlägget! Annars är det precis som vanligt. :)

Jag känner mig fruktansvärt seriös idag. En faktabok om bakgrunden till första världskrigets utbrott!!! Fast nu har jag ju bara hunnit med att läsa förordet hittills. Finns alltså fortfarande en risk att jag tappar sugen. Jag har ganska dålig koll på ... faktiskt alla krig. Alltså, jag är ju inte helt oallmänbildad, men jag är verkligen inte den som sitter som klistrad framför varenda världskrigsdokumentär på Discovery heller. Så jag får väl se hur bra den här boken passar för den nivån av intresse och förkunskaper.

Smakbiten får komma från nånstans ganska tidigt i boken ;-)

The European continent was at peace on the morning of Sunday 28 june 1914, when Archduke Franz Ferdinand and his wife Sophie Chotek arrived at Sarajevo railway station. Thirty-seven days later, it was at war. The conflict that began that summer mobilized 65 million troops, claimed three empires, 20 million military and civilian deaths, and 21 million wounded. The horrors of Europe's twentieth century were born of this catastrophe; it was, as the American historian Fritz Stern put it, 'the first calamity of the twentieth century, the calamity from which all other calamities sprang'.
(Christopher Clark, "The Sleepwalkers", s. xxi)


38 kommentarer:

  1. Intressant onekligen men på engelska med, då hade jag tappat sugen.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Engelskan är inte större problem, fast det är ju lite svårare när det är facklitteratur. Jag kanske måste läsa nåt lättare emellan. :)

      Radera
  2. Första världskriget är en ganska vit fläck för mig med :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så tråkigt! Men jag har hört att den här ska vara intressant.

      Radera
  3. Mannen min leser slike bøker om begge verdenskrigene, så det er en del av dem i bokhyllene her. Ikke noe for meg, har fått med meg det jeg trenger av faktastoff, tror jeg. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju en del böcker (och dokumentärer) om ämnet. :)

      Radera
  4. Känner inte till den här boken men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Det kan være interessant å lese om krigene, denne boken var ukjent for meg men tusen tak for smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här verkar intressant för att det handlar om vad som hände innan. Just nu är det ett kapitel om Serbiens historia.

      Radera
  6. Faktaböcker om krig ligger inte högt på läslustlistan, men nog är det intressant... Fast hellre på tv, mer lättsmält så :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det ju i och för sig ... Jag får se hur det går me läsandet av den här boken. Har inte kommit långt hittills.

      Radera
  7. Jag är verkligen omotiverad för faktaböcker, vilket är lite synd. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med. Det är mycket svårare att komma igång med en fackbok.

      Radera
  8. Det låter som en intressant bok. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  9. Interessant smakebit, tusen takk for tipset :)

    SvaraRadera
  10. Just den där biten, skotten i Sarajevo känner jag till, men krig hör inte till mina intresseområden heller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men sen började det handla om ett helt annat mord (eller flera) som jag verkligen aldrig hade hört talas om, ungefär tio år tidigare. Det serbiska kungaparet och en massa andra viktiga personer i landet blev mördade i en kupp.

      Radera
  11. Den här boken har jag kikat på när jag skulle beställa från Adlibris. Jag har en annan bok av honom, en biografi över kaiser Vilhelm, oläst i bokhyllan. Det är troligt att jag kommer läsa både den och den här någon gång fram över. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter också intressant. Jag såg att han har skrivit en bok om Preussens historia också. Kan säkert vara läsvärt, för vad vem man (eh, jag) om Preussen egentligen?

      Radera
  12. Ibland, efter en lång per5iod med enbart skönlitteratur, är det perfekt med en faktabok och den här låter ju intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Jeg er ikke glad i å lese om krig, jeg heller. Hvertfall ikke fagbøker :-) Men jeg leste David Benioffs Tyvenes by om beleiringen av Leningrad. Det var en fantastisk bok som gjorde stort inntrykk. Så det finnes bøker om krig jeg også leser :-) Ønsker deg en fin sommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den har jag, men har inte läst än. Det låter ju lovande då. :)

      Radera
  14. Interessant å lèse litt fakta innimellom også..:) Kos deg!

    SvaraRadera
  15. Det här hör till sådana böcker jag mycket väl kan få för mig att läsa.

    SvaraRadera
  16. Verkar som en intressant bok. Tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
  17. Interessant tema, men nok litt tungt å lese på engelsk. Takk for smakebiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar läsa på engelska, men det är ju en del ord i den här som inte förekommer särskilt mycket i skönlitteratur. :-D

      Radera
  18. Tack för den intressanta smakbiten! Ha en trevlig söndagskväll.

    SvaraRadera
  19. Låter intressant. Tänker ofta att jag borde lära mig mer om första världskriget men det blir liksom inte av om jag inte snubblar över en dokumentär eller två. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen full av intressant saker som jag inte visste, men den är också ganska svårläst (p.g.a. politiska ord på engelska). Men jag kommer nog läsa ut den.

      Radera