onsdag 16 april 2014

De förryckta kusinerna och andra historier

De förryckta kusinerna och andra historier
av Edward Gorey

Någonstans har jag hört talas om Edward Gorey tidigare. Jag undrar om det kan ha varit i Neil Gaimans blogg. Gaiman nämns i alla fall i efterordet som en av de som har influerats av Gorey. Även Tim Burton och Daniel Handler/Lemony Snicket nämns bland de som har inspirerats. Jag tycker att speciellt när det gäller "Lemony Snicket" kan man ana detta och det känns som samma obestämda tidsperiod i Goreys serieberättelser (eller ska jag hellre kalla det för bilderböcker?) och Syskonen Baudelaires olycksaliga liv. Är det nutid, tidigt 1900-tal eller den viktorianska eran? Det är inte riktigt någon av dem, utan mer en blandning av allt.

Märkliga historier det här. Lika förryckta som kusinerna i titeln kanske. Jag gillar det.

Ett extra plus för Jonas Ellerströms efterord. Det är intressant att läsa om Edward Gorey och hans verk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar